Ommen

Tuinexcursie naar 3 tuinen rond Gorssel, 6 september 2022

Er staat weer een prachtige tuinexcursie gepland! Dinsdag 6 september bezoeken we drie tuinen rond Gorssel:

• Om 10.30 uur worden we verwacht in tuin De Hoefslag in Gorssel (Hoefslag 12), waar we starten met koffie/thee en iets lekkers en daarna een rondleiding krijgen.
    Deze verrassende landschapstuin ligt verscholen achter de bebouwing, omzoomd met oude bomen. De tuinaanleg vormt een overgang naar de achterliggende weilanden aan de rand van het dorp en het buitengebied van landgoed Amelte. De tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 3700 m2 en bestaat uit golvende borders langs een slingerend gazon. Veel grassen en natuurlijk uitziende groepen vaste planten zorgen voor een gevoel van ruimte en rust. Vanuit verschillende wandelpaden en zitplekken zijn de doorkijkjes telkens weer spannend.
  • Rond 12.00 uur komen we aan bij tuin ‘Het Klapzand’ in Eefde (Fliederweg 10A) waar een rondleiding door de tuin op het programma staat en we onze eigen meegenomen lunch kunnen opeten.
    Het Klapzand ligt verborgen aan een zandweg. Een ruim 2.000 m2 schaduwrijke bostuin met enkele zonnige borders, met kronkelende bospaadjes, een vijver en veelal zuurminnende planten, struiken en bomen. Diverse soorten Camelia, Japanse Esdoorn, Cornus, Styrax en Stewartsia. Diverse varens, monumentale beuken, moestuin in verhoogde bedden.
  • Om ongeveer 14.30 uur worden we verwacht in theetuin ‘Kamperfoelie’ in Gorssel (Kamperweg 1A). Hier wacht ons een heuse High tea met hartige en zoete gerechtjes. Tussen de gangen door bezoeken we daar de tuin.
    De tuin heeft een oppervlakte van ruim 1,5 hectare, bestaande uit bos en een binnen- en  buitentuin. In de binnentuin zijn diverse borders aangelegd met vaste planten en struiken, voorjaars- en zomerbollen en rozen. De buitentuin is landschappelijk ingericht met struikenborders, een boomgaard, moestuin, een wildebloemenborder en een grote vijver van 500 m2. De vele zitjes bieden een uniek uitzicht op de tuin.

Een veelbelovend programma!

Kosten: € 38 voor leden, € 43 voor niet-leden, inclusief entree van de tuinen, koffie/thee en high tea. Graag afrekenen bij 'de Lindenberg', zodat we de tuineigenaren kunnen betalen.
Dit is exclusief benzinekosten. Deze kun je, bij samenrijden, rechtstreeks met de bestuurder afrekenen (totaal 100 km, de benzinekosten worden verdeeld over het aantal inzittenden).
De lunch is niet inbegrepen (zelf een lunchpakketje meenemen; de high tea is vanaf 15.00 uur).

Vertrek vanaf wereldrestaurant ‘de Lindenberg’ om 09.30 uur.

Opgeven voor deze excursie bij Greet ten Brinke: d.ten.brinke(at)kpnplanet.nl of Herma Colijn: hermacolijn(at)gmail.com of telefonisch: 06 28262456.

We hopen weer op een mooie opkomst!

Groeten van Greet ten Brinke en Herma Colijn