Workshops Biodiversiteit Groei & Bloei afdeling Ommen en omstreken

18 september, 2 oktober en 6 november 2024

Wat kun je doen of misschien juist laten voor meer biodiversiteit in je tuin? Welke planten dragen het meeste bij en waarom? Dit kun je samenbrengen in een mooi ontwerp! Op deze onderwerpen gaan we in bij de serie workshops op drie woensdagavonden in het komend najaar. Naast het geven van een stukje informatie, gaan we ook praktisch aan de slag zodat je geïnspireerd en met een plan weer naar huis, of beter gezegd naar je tuin gaat. Of je al goed bezig bent of juist nog aan de slag wilt gaan, dat maakt niet uit want iedereen haalt er iets uit en ook van elkaar kunnen we weer leren. Informatief en gezellig wordt het sowieso. De workshops zijn afzonderlijk te volgen maar voor een compleet beeld, en een korting, schrijf je je in voor de volledige serie van deze drie mooie workshops in samenwerking met Birte Blommers DiVerte!

BEPLANTING

18 september 19 uur

Blekkenhorstweg 1   7731PG Ommen

Het thema van de eerste avond is beplanting. En waar kun je die nu beter bekijken dan in een tuin? Om nog wat van het daglicht te kunnen genieten beginnen we op tijd in de tuin van Machteld Oudshoorn een ruime tuin met veel bloeiende planten, fruitbomen, een vijver en een vogelbosje.

We gaan het hebben over het belang van inheemse en onbespoten planten, en hoe we deze ook een plekje kunnen geven in onze tuin. Wat er in september interessant is om te doen en te bekijken, kan heel erg verschillen per jaar, terwijl ook het weer daarin een rol speelt, dus we gaan in op de actuele omstandigheden.

Verder zal op deze avond ook nog een collega van Birte een aandeel geven in het programma. Iemand die net zo vol passie kan praten over (inheemse) planten en eveneens iets weet te vertellen over biodiversiteit.

HET NIEUWE WINTERKLAAR MAKEN VAN JE TUIN

2 oktober 19 uur

Hoenderweg 6 8152DW Lemelerveld

We zijn opnieuw te gast in een tuin. Deze keer bij Arend Eikelboom in Lemelerveld, een ruime tuin met een mooie combi van moestuin en bloementuin en veel heesters en bomen.

Hier gaan we je vertellen over het nieuwe winterklaar maken van je tuin, wat je kunt doen in je tuin in het najaar of ook juist kunt laten omdat het voordelen biedt. Minder doen en meer resultaat, wie wil dat nu niet? Over resultaat gesproken: wat je kunt bereiken met snoeien en het volgend jaar ook weer laten bloeien,

daar gaan we het deze keer niet alleen over hebben maar we gaan het ook doen, samen met Birte Blommers en één van haar collega’s.

TUINONTWERP

6 november 19:30 uur

Dantezaal in Carrousel te Ommen

Na een korte terugblik op de vorige twee avonden, bekijken we deze avond hoe we het geleerde kunnen toepassen op het ontwerp van onze tuin.

Hoe begin je eraan en waar op te letten bij een ontwerp? Welke keuzes ga je maken en in welke volgorde? Hoe bevorder je de biodiversiteit? Na het theoretische gedeelte gaan we aan de slag met een praktijkopdracht. We laten een aantal foto's en een plattegrond zien van een tuin en vragen je om het geleerde in de praktijk te brengen door een ontwerp te maken. Je hoeft echt niet goed kunnen tekenen of een bepaalde voorkennis te hebben, het gaat om je ideeën en dat ik je uitdaag om op een andere manier naar je tuin te kijken.

Door gezamenlijk deze ideeën te bespreken en je te laten zien wat er allemaal mogelijk is, gaat iedereen geïnspireerd naar huis. Er zit zeker een idee tussen waarvan je niet kunt wachten om dit op je eigen tuin toe te passen.

Meld je snel aan via het aanmeldingsformulier op de website

Per avond is het inschrijfgeld €20 voor leden en €25 voor niet leden. Wie voor alle drie de workshops inschrijft krijgt een korting van €10. Je krijgt steeds alle info in een handout mee zodat je na afloop een mooi naslagwerk hebt.

Step