Tuinexcursie naar 3 poldertuinen, 26 april 2022

Dinsdag 26 april bezoeken we drie poldertuinen, voor de bollenpret.

• Om 10.00 uur worden we verwacht in Ens in Het Zwaluwhuis, voor koffie of thee en gebak en daarna een rondleiding.
    De tuin heeft een ruimtelijke en evenwichtige vormgeving met verrassende zichtlijnen. Eén zichtlijn loopt door De Deel waar boerenzwaluwen nestelen en waaraan de naam van de tuin ontleend is. Prachtige borders met een variatie aan beplanting zoals veel grassen en prairieplanten en borders met harmonieuze kleurrijke plantencombinaties. Er zijn twee nieuwe borders ontworpen met beukenblokken als rustpunt in de beplanting. Deze borders zijn nog jong en gedeeltelijk aangelegd in 2021. In het voorjaar van 2022 worden ze aangevuld. Hier gaan in het voorjaar vele bloembollen bloeien. Witte Camassia, narcissen en blauwe druifjes geven dan kleur.

• Om 12.00 uur komen we aan in ‘de Pegasushof’ in Bant waar een lunch voor ons klaarstaat en we een rondleiding krijgen door de tuin.
    De structuur van de tuin is bepaald door strakke lijnen met taxus en buxus hagen, vijvers en een modern terras aan één van de vijvers. In de loop der jaren zijn veranderingen en uitbreiding van de tuin door gevoel ontstaan, met als streven een plek die rust geeft. De beplanting is ontstaan door het verzamelen van bijzondere en “gewone” planten om daarna een plaats te zoeken. Oppervlakte van de tuin is ca. 4000 m².

• Om 13.45 uur vertrek en rondje langs de bollenvelden en bezoek aan de tulpenshowtuin in Espel met 1800 verschillende tulpen!

• Om 14.45 uur vertrek naar de ‘Stekkentuin’ in Espel. Hier weer een rondleiding en we sluiten daar af met een hapje en drankje!
    De tuin heeft speelse, rond golvende opgehoogde borders. In de loop der jaren zijn bladstructuur, -vorm en -kleur een belangrijke rol gaan spelen. Immers: een bloem bloeit maar tijdelijk. Om ook zonder bloei een boeiende tuin te creëren is gebruik gemaakt van vele grijze-, rode-, gele- en bontbladige planten, heesters en bomen. Ook is een vijver aangelegd en omdat bezoekers regelmatig graag stekken mee wilden, is het erf van lieverlee uitgegroeid tot een klein hobby kwekerijtje. Daarnaast zijn er bollen geplant en staan er ondertussen ruim 25.000 bollen, waaronder 10.000 narcissen in 200 soorten.

Kosten: € 30 voor leden, € 35 voor niet-leden, inclusief entree van de tuinen en catering, exclusief benzine (bij samenrijden worden de benzinekosten verdeeld over het aantal inzittenden), vooraf over te maken op  bankrekening NL31RABO0384649602 van Groei en Bloei afdeling Ommen, onder vermelding van je naam en 'Tuinexcursie 26 april'. Als we je betaling hebben ontvangen, is de aanmelding definitief.

Vertrek vanaf wereldrestaurant ‘de Lindenberg’ om 09.00 uur.

Opgeven voor deze excursie bij Greet ten Brinke: d.ten.brinke(at)kpnplanet.nl of Herma Colijn: hermacolijn(at)gmail.com of telefonisch: 06 28262456.

We hopen weer op een mooie opkomst!

Groeten van Greet ten Brinke en Herma Colijn